Europas førende cykelby

I 1940'erne var cyklen et vigtigt transportmiddel. Foto: Københavns Museum. Klik for større foto.

I 1940’erne var cyklen også et vigtigt transportmiddel.
Foto: Københavns Museum. Klik for større foto.

Af Lotte L. Zeuthen

København er kendt som Europas førende cykelby, og cyklisterne får fuld opbakning af kommunen, der på alle måder forsøger at gøre plads til de tohjulede med bredere cykelstier og bedre parkeringsforhold. I Købmagergade er der også tænkt på parkeringen med cykelstativer, der har plads til 800 cykler. Men der er stadig alt for mange anarkistiske parkeringer, som skaber kaos og rod i gaden, og derfor får gaden hver dag besøg af fem cykelbutlere. De går fra Nørreport station hele vejen ned til Illum og stiller venligst forvildede cykler i formation på deres vej ned til Silkegade, hvor cyklerne har det med at klumpe sig sammen.

Trods butlere og strategisk placerede stativer har Købmagergade og resten af byen stadig problemer med cykler, der roder og står i vejen. Men der er måske lys forude, for i 2013 har Københavns Kommune bevilget 10 mio. kr., der udelukkende skal gå til forbedring af cyklernes parkeringsforhold.
Og da indre by er særligt belastet, vil en stor del af pengene blive brug til indkøb af stativer netop her. Desuden vil der være fokus på forebyggelse af cykeltyverier ved at tilbyde bedre fastlåsningsmuligheder.

 

Dengang man måtte cykle i Købmagergade
Det er ikke tilladt at cykle i Købmagergade, men det vrimlede med cyklister, inden gaden blev til gågade i 1973: Købmandsbuddet, postbuddet, hjemmehjælperen, politiet, avisdrengen, damer, mænd, unge og børn kørte på cykel i gaden og videre ud i resten af byen. Københavnerne begyndte for alvor at bruge cyklen i begyndelsen af 1900-tallet, men under 2. Verdenskrig blev det byens vigtigste transportmiddel – selv modstandsbevægelsen transporterede våben og sprængstoffer på ladcykler.

Efter krigen blev vi siddende på jernhesten, men i løbet af 50’erne begyndte flere og flere at lade cyklen stå til fordel for bilen. Da oliekrisen rammer landet i 1970’erne får cyklen et comeback, og i dag cykler over halvdelen af Københavnerne på arbejde eller til studie hver dag.

 

 

 

Kilde: Pia Widerholdt Jensen, Cykelsekretariat/Københavns Kommune

Københavns Kommune: http://www.kk.dk/da/borger/trafik/cyklernes-by/fakta-og-viden/fakta-om-cykelbyen-koebenhavn

Lokalhistoriker jan E. Jensen: Cyklerne kom til København, Stræderne , årgang 15, november 2012.