Åbent i dag kl. 10-20

Information til besøgende i Rundetaarn

Dato
21.04.2021
-
31.12.2021
Sted
Hele Rundetaarn

Information til besøgende i Rundetaarn

Velkommen indenfor i Rundetaarn! Her følger en beskrivelse af nye tiltag og forholdsregler, som blev indført efter første genåbning, og som stadig er gældende med yderligere tiltag pr. 21. april 2021.

I forbindelse med genåbningen af Rundetaarn har vi forberedt en række tiltag, der knytter sig til sikkerhed, forholdsregler og adfærd under besøget. Derfor vil du opleve følgende krav og opfordringer i forbindelse med dit besøg i Rundetaarn:

  • Alle gæster skal fremvise dokumentation for, at de er blevet testet negativ for Covid-19 maks. 72 timer før ankomsten til Rundetaarn. Dog gælder, at gennemført vaccination (begge stik) er adgangsgivende. Vaccination tjekkes i coronapas samt offentligt udstedt ID.
  • Medbring følgende:
    – dokumentation for negativ test (både hurtigtest og PCR-test er fint), maks. 72 timer siden testtidspunkt. Dokumentationen skal indeholde den testede persons navn, testtidspunkt samt resultat. Husk ID i form af pas, kørekort, sundhedskort. Dokumentationen kan både foreligge i papirformat og elektronisk.
  • Mundbind eller visir er påkrævet alle steder i Rundetaarn. De kan udleveres ved forespørgsel i billetsalget.

Følgende er undtaget fra kravet om negativ test/coronapas:
– Børn til og med 14 år.
– Personer, der af medicinske årsager eller psyk./fys. funktionsnedsættelse ikke bør få foretaget en Covid-19-test.
– Personer, der tidligere har været smittet med covid-19, som kan fremvise dokumentation for en test med positivt testresultat, som er foretaget mindst 14 dage og højst 180 dage inden ankomst til Rundetaarn.

Rundetaarns ansatte er instrueret i at følge Sundhedsstyrelsens retningslinjer både for deres egen og for vores gæsters skyld. Vi forventer, at vores gæster også følger Sundhedsstyrelsens retningslinjer.

De ansatte i billetlugen sidder bag en glasrude i billetsalget. Ansatte i Bibliotekssalens butik sidder bag en plexiglasrude. Alle publikumsområder rengøres så ofte som muligt.

For at hjælpe vores gæster med at holde passende afstand, har vi taget følgende forholdsregler:

Begrænset antal gæster
Vi holder tal på alle gæster, der kommer ind, og holder hele dagen øje med gæstetrykket. Rundetaarn vil derfor forbeholde sig retten til at lukke for adgangen til tårnet midlertidigt, hvis vi vurderer det nødvendigt.

Det er muligt at booke omvisninger for skolegrupper med unge under 21 år. Ønskes adgang i Observatoriet, er der krav til afstand, og kun 10 personer er tilladt ad gangen, hvilket gruppens ansvarlige skal hjælpe med at overholde.

Foruden besøg i undervisningsøjemed, er alle gæster omfattet af det gældende forsamlingsloft, og vi opdaterer løbende vores retningslinjer i takt med eventuelle justeringer i myndighedernes anvisninger. Dette gælder også for kulturelle arrangementer og koncerter.

Observatoriet er ikke bemandet til stjernekig tirsdage og onsdage før tidligst til efteråret 2021. Kuppelbygningen er desuden lukket fra april til juni grundet ombygninger.

Afstandssikring og retningslinjer
De områder i Rundetaarn, hvor der kan være risiko for, at gæsterne står for tæt, vil der være markeringer på jorden, der minder om, at vi skal holde afstand og følge sundhedsmyndighedernes retningslinjer. Det gælder særligt omkring indgangen til billetsalget, adgang til platformen, foran toiletter samt i Bibliotekssalens butik og café. Der er etableret et særligt trafiksignal mellem Sneglegangen og platform, som skal sikre bedst mulig passage i den snævre stentrappe øverst i tårnet.

Øget rengøring og hygiejne
Der er indsat personale til hyppig rengøring af publikumsområdernes flader, toiletter og andre kontaktpunkter gennem hele dagen. De steder, det er muligt, har vi opsat håndsprit til gæsternes brug.

Til årskortholdere kan vi oplyse, at årskort vil blive forlænget helt til udgangen af 2022.

Group 14

Modtag Rundetaarns nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få nyt om tårnet og vores arrangementer