Alle dage 10-20

Udstillinger 1987

Den 20. maj blev Bibliotekssalen officielt indviet som udstillingssal. Den første fernisering var fredag den 12. juni. Hele syv udstillinger blev der plads til i perioden fra den 13. juni og resten af året.

Omtale i Kristeligt Dagblad

13. – 28. juni 1987

Danmark i Farver og Form

Udstillingen omfattede arbejder fra 32 medlemmer af Danske Kunsthåndværkeres Landssammenslutning (DKL) og 100 fotografier med danske motiver af den tyske fotograf Udo Haafke.
Udstillingen blev koordineret af Det danske Selskab i samarbejde med DKL. Udstillingsarkitekten var Vibeke Bøisen.
Med fire kunsthåndværkere fra hver af de otte landsdelsgrupper som deltagere kommer man med både keramik, tekstil, glas, metal, træ og bogbind alle dansk kunsthåndværks grene rundt.

Udstillingen blev senere vist på Hovedbiblioteket i Kolding, Herregården Bratskov ved Brovst og til sidst på Bornholm.

Deltagere:

KØBENHAVN: Charlotte Schrøder, Vibeke Fischer, Lisa Juul, Pia Rachel Sverrisdottir.
NORDSJÆLLAND: Birte Troest, Ulla Sonne, Bente Bonne, Lisette Kampmann
SJÆLLAND: Nina Hole, Lis Lindkvist, Agnete Dinesen, Birgit Krogh.
BORNHOLM: Finn Karlsen, Peter Kofod, Agnes Geske Svensson, Else Leth Nissen.
FYN: Bodil Marie Nielsen, Susanne Nielsen, Lisbeth Silver, Birgitte Fløe.
SYDJYLLAND: Lars Thorsen, Lise Frølund, Lene Jubler, Hanne Bay Lührssen.
ÅRHUS: Inger Rokkjær, Lars Nisse, Jens E. Hansen, Marianne Klostergaard.
NORDJYLLAND: Ib Adelborg, Bente Rønne, Karen Winther, Marianne Isager.

Berlingske Tidende

4. juli – 2. august 1987

Det Jyske Kunstakademi

Det Jydske Kunstakademi i Mejlgade i Århus, der i en årrække havde arrangeret en sommerudstilling på Egeskov Slot, rykkede nu til Rundeaarn. Arbejder fra akademiets respektive afdelinger var  repræsenteret.
Udstillingen rummede vævning, grafik, maleri, keramik og skulptur fra 41 daværende eller nyligt dimitterede elever.

8. – 30. august 1987

Profiler

21 nyuddannede tekstildesignere fra Skolen for Brugskunst
Udstillingen blev først vist på Brandts Klædefabrik i Odense og efter Rundetaarn på Esbjerg Kunstforenings Samling.
Udstillingen modtog støtte fra: Agfa, Botium, Dansk Wilton A/S, Gangsted-Fonden, Københavns Kultur Fond, Royal Capenhagen, Sparekassen Bikuben, Thomas B. Thriges Fond og Tuborg.

Deltagere: Anette Stabel Hansen, Bettina Popp-Madsen, Bitten Hegelund Sørensen, Bodil Jerichau Nielsen, Camilla Drescher, Cinzia Albonetti Carbone, Helle Jørgensen, Iben Højland Jensen, Inger Schell Poulsen, Jessica Kriesz, Karen Strandgaard, Karen Jensen, Karin Jonathanson, Len Rud Christensen, Leslie Helminen, Lisa Rosenmeier, Nanny Susanne Pedersen, Pie Nathan, Ruth Lundgaard Jørgensen, Sharon Fischerm Thea Louise Bjerg.

Udstillingskatalog med deltagernes cv.

5. – 27. september 1987

Tycho Brahe og Hven

Udstillingen blev til i samarbejde med Landskrona Museum. Rundetaarn tog sig af Tycho Brahes liv og levned og hans arbejder på Hven. Landskronas del af udstillingen bestod af plancher om bygningernes historie, og hvad der er sket med dem efter hans død.

Som en overbygning af udstillingen præsenteredes planerne til bevarelse af Uranienborg og dets haveanlæg, udarbejdet af professor Sven-Ingvar Andersson.

Rundetaarns del af udstillingen blev udarbejdet således, at den kunne anvendelse som en vandreudstilling. Den blev vist flere steder. Sidste gang i Prag på tjekkisk i forbindelse med dronning Margrethes statsbesøg i 1994.

Der blev fremstillet to 1:1-modeller af Tycho Brahes instrumenter. Den ene af disse kunne publikum selv kunne betjene for at illustrere hvordan Tycho Brahe beregnede positionen for STELLA NOVA. Til formålet fremstillede Erling Poulsen en plade med stjernebilledet Cassiopaia.

Tegneren Erik Strøm anskueliggjorde Tychos instrumenter med personer i rette størrelsesforhold.

Erling Poulsen stod for produktionen og Jesper Vang Hansen var udstillingskoordinator.

Udstillingen dannede endvidere ramme om en danseforestilling “UGLENS SPEJL”- med koreografi af Karen Vedel. Det er vistnok enestående i Danmark at knytte danseforestillinger sammen med en kulturhistorisk udstilling, hvorimod det forekom hyppigt i Sverige.

3. oktober – 1. november 1987

RAV i Rundetårn

Kunstnergruppens udgangspunkt for udstillingen var temaet lys, som blev fortolket og bearbejdet.

Deltagere: Steffan Herrik, Anne Bjørn, Hans Kjær, Gert Rune Sundien, Lis Steincke, Finn Pagh Sørensen og Morten Tøgern, samt gæster Mads Jacobsen og Michael Støvring

10. – 22. november 1987

Den Russiske Kirke

En russisk kirkeudstilling i anledning af 1000-året for Ruslands kristning (988-1988)
På åbningsdagen den 10. november kl. 15.00 åbnedes for en indbudt kreds og fra kl. 16.30 for offentligheden.

Udstillingen arrangeredes af Moskva Patriarkatets Publikationsafdeling. Ved plancher, billeder, gudstjenesteligt udstyr, publikationer og ikoner m.m. gav den et indtryk af den russiske kirkes liv og virke i Sovjetunionen i dag. Indtrykket suppleres med dias, film og musikbånd. Et kirkekor fra Moskva deltog i udstillingsåbningen.
Dansk koordinator var domprovst Arne Bugge.

5. december 1987 – 3. januar 1988

X=X Elements

Med fælles udgangspunkt i lys blev der skabt skulpturer, installationer, figurer, malerier, grafik, lyddias og meget andet.
Kunstnergruppen X=X var tilsvarende bredt sammensat: To fotografer, to grafikere og fem malere udgør gruppen, der har arbejdet sammen i mere end et årti.

X=X består af otte kunstnere, der på denne udstilling har besøg af den franske kunstner Jean-Marc Lafon. Lafon arbejder sammen med maleren Jytte Loehr, der foruden malerier står for realiseringen af en gammel drøm: Sæbeboblemaskinen, der tronede i midten af den store sal, som i anledningen var mørkelagt.

Som kuratorer fungerede to af udstillerne: Henrik Bøegh og Jacob Groth

Deltagere var Susanne Helweg, Ebbe Laus Sørensen, Jean-Marc Laron, Tove Kurtzweil, Gitte Harslev, Henrik Bøegh, Mona Chawes, Jytte Loehr, Laronloehr og Åse Højer