Alle dage 10-20

Udstillinger 1993

Kalenderen bød blandt andet på tre kunstudstillinger i forbindelse med festivalen “Images og Africa”, samt Rundetaarns egen udstilling “Den blinde høne og andre ordsprog”, der efterfølgende blev vist på fire andre udstillingssteder.

30. januar – 21. februar 1993

Keramikkens underskov

Aktuel keramik af yngre keramikere

De 33 deltagende keramikere var inviterede til at deltage af Turi Heisselberg og Jan Helmark. Betingelsen var at de skulle være yngre – ikke landskendte – men have selvstændigt værksted i mindst et år. Der blev udstillet 166 keramiske værker.
Udstillingsarkitekt Jannie Drejer Lauersen
Udstillingen blev senere udstillet i Ridehuset i Århus.
For legat og sponsorstøtte: Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond, Statens Kunstfond, Aarhus kommune, Kultur- og Fritidsforvaltningen, Grønland Keramik, Kolding tekniske Skole og M.O. Knudsen.

Udstillere: Anitta Lundgaard, Anne Tophøj, Anne Katrine Lægdsmand, Barbro Åberg, Bente Skjættgaard, Eddie Mee, Esther Elisabeth Pedersen, Ginette Wien, Gunhild Rudjord, Hanne Matthiesen, Hanne Byriel Jensen, Helle Bruun, Jan Helmark, Karen Salicath, Lars Axelsen, Lise Lotte Larsen, Lone Borgen, Lone Teglskov, Lone Skov Madsen, Lotta Hedin, Marianne Steenholt Bork, Mark Lauberg, Martin Bodilsen Kaldahl, Mogens Davidsen, Morten Løbner Espersen, Niels Jørgen Hansen, Pia Irming, Signe Højmark, Steen Ipsen, Søren Thygesen, Trine Bach, Turi Heisselberg Pedersen, Ulrik Lund og Vibeke Rytter.

Udstillingskatalog med forord af Peter Kjær, Turi Heisselberg og Jan Helmark.

Artikel i "Dansk Grafia" 6/93

27. februar – 28. marts 1993

Paper Nao

Japansk papirarbejde

Naoaki Sakamoto udstillede eget håndlavet papir, som var foldet og bemalet. Flere af værkerne blev fremstillet på Ringerloftet, inden udstillingen åbnede.

Papirarbejdet byggede på gamle håndværksmæssige traditioner. Hans kontakt til Rundetaarn var etableret af Det Kongelige Biblioteks bogbinder, Ernst Rasmussen, der mødte Nao på en studierejse til Japan.
Naoaki Sakamoto sendte en beretning om sine oplevelser at fremstille billeder på Ringerloftet. Læs den oversat til dansk.

3. april – 31. maj 1993

Den blinde høne og andre ordsprog

Udstillingen var Rundetaarns egen. Henrik Blicher var udstillingsredaktør og leverede det videnskabelige grundlag for udstillingen. Kunstnerne Kit Kjærby og Susanne Holck visualiserede og bandt de forskellige led sammen. Udstillingen var ret teksttung, hvorfor plancherne blev forsynet med rullegardiner, hvor på yderligere oplysninger kunne videregives. Udstillingen var fra starten tænkt vist andre steder.
Tanken var at lave en slags ordsprogenes eksperimentarium, hvor publikum fik mulighed for at bruge både sanser og intellekt i mødet med den dertil indrettede legeplads. På udstillingen var der både billeder, skulpturer og tekstplancher.
To computere var opstillet med ”En ordsprogsgenerator”, der genererede nye ordsprog ved hjælp af ord fra de mest anvendte talemåder. Computerprogrammet var udviklet af cand.mag Erik Kafe efter ide af Henrik Blicher.
Der var indrettet et bibliotekshjørne med ordsprogslitteratur og opslagsværker.

Udstillingen blev efterfølgende vist på Skjern-Egvad Museum, Dansk Landbrugsmmuseum og på Odense Bibliotek i forbindelse med Museumsdagene samme sted.

Konsulentgruppe:
Redaktør dr. phil. Iver Kjær, Det danske Sprog- og litteraturselskab.
Bibliotekar, cand.mag. Else Marie Kofod, Dansk Folkemindesamling.
Lektor, dr.phil. Bengt Holbek, Institut for Folkloristik, Kbh.s Universitet.
Forskningsbibliotekar Erik Petersen, Det kgl. Biblioteks Håndskriftsafd.
Fagkonsulent Kirsten Møller, Leder for Billedskolen i Ryesgade

Udstillingskoordination og økonomi ved Jesper Vang Hansen.

Udstillingen er finansieret af Rundetaarn med økonomisk støtte fra Kulturministeriets Kulturfond, Kulturministeriet, Bikubenfonden samt Snedkermester Th. Topp og hustru Christiane Topps Legat. Der er desuden modtaget produktstøtte af KOMPAN SALG-SERVICE A/S, DTI/Trætekniks Prototypeværksted, IBM og Merlin, Købmagergade.

Antologien blev udgivet med økonomisk støtte fra Knud Højgaards Fond, Svend Grundtvig og Axel Olriks Fond, samt Lillian og Dan Finks Fond.

Gode ord er bedre end guld – Ordsprog i perspektiv. Antologi redigeret af mag.art. Henrik Blicher med bidrag af ni forfattere, spændende fra Bertel Haarder og Per Højholt til Peder Skyum-Nielsen og Jan Lindhardt.

Den blinde Høne – og andre ordsprog. Tværfagligt samarbejde mellem dansk og billedkunst.
Hæfte til undervisningsbrug redigeret af Kit Kjærbye og Susanne Holck.

 

5. – 27. juni 1993

Karavanernes havn – Billedkunstnere fra Essaouira

De seks fremtrædende autodidakte billedkunstnere var: Maimoune Ali, Mohamed Tabal, Rachid Amarhouc, Fattima Ettalbi, Abdelkader Bentajar og Abdelmalik Berhiss. Alle kom fra en lille by, Essaouira, ved Atlanterhavet. Deres særkende var en hemmelighedsfuld kunst på grænsen mellem den arabiske og afrikanske tradition.

Udstillingen var en del af festivalen “Images of Africa 93” og tilrettelagt af Galerie d’ Art Frederic Damgaard, Essaouira, Marokko.
Tekst: Frederic Damgaard.

Tilrettelægning og layout: Eva Gammelkær.

Læs mere i Udstillingsbrochuren

3. juli – 1. august 1993

Det Kreative Oprør
– kunst fra det sydlige Afrika

Værker af oppositionelle kunstnere som Philip Rikhotso, Phutuma Seoka og Wilie Bester fra Sydafrika og Diaz Mahlate fra Mozambique og en samling af folkelig kunst fra Namibia,
Sydafrika og Mozambique.

Udstillingen var arrangeret af Ibis og var en del af festivalen ”Images of Africa 93”.

7. august – 5. september 1993

DAK’ ART
– moderne billedkunst fra Senegal

Tre billedkunstnere fra Dakar – malerkunstens højborg i Vestafrika: Amadou Ba, Souleymane Keita og Serigne Mbaye Camara.

Arrangeret i samarbejde med “Galerie du Monde de l’Art” i Paris.

Udstillingen var en del af festivalen ”Images of Africa 93”.

Se katalog fra udstilling i Paris tidligere på året. Tre af de fire udstillede i Rundetaarn.

11. september – 3. oktober 1993

Fem færinger

En stor vandreudstilling med fem kunstnere og 51 værker blev vist i Rundetaarn inden den skulle videre til Hjørring og dernæst Helsingfors. Udstillingen var produceret af Nordens Hus på Færøerne og Nordisk Kunstsentrum, Sveaborg.

De fem kunstnere var: Trondur Paturssons (1-10), Marius Olsen (11-22), Amariel Norooys (23-31), Torbjørn Olsen (32-41) og Barour Jakupsson (42-51).

Vandreudstillingen blev fulgt af et katalog på dansk, færøsk, engelsk og tysk

9. oktober – 7. november 1993

Rejsebilleder

Af tekstilkunstnerne Annette Graae og Merete Zacho

Udstillingen tager udgangspunkt i en legatrejse til Rom og San Cataldo i Amalfi i efteråret 1991, men de to kunstnere har også henter inspiration på rejser hver for sig, for eksempel til Egypten og Tyrkiet eller i Danmark. Rejsen til Italien skabte et fællesskab, som har haft stor betydning for de værker, som udstilledes.

Udstillingen blev efterfølgende vist på Skovgårdsmuseet.

De to kunstnere modtog støtte fra Højesteretssagfører C.L. Davids Legat for slægt og venner. Danmarks Nationalbanks jubilæumsfond af 1968 og Zeuthens mindelegat.

Læs mere om udstillingen og kunstnerne i udstillingsbrochuren.

16. november 1993 – 2. januar 1994

Viden om

Det Kongelige Biblioteks jubilæumsudstilling

Den 15. november 1793 blev Det kongelige Bibliotek åbnet for offentligheden, og biblioteket fejrede sit 200-års jubilæum som offentligt bibliotek den 15. november 1993. Festligheden blev samtidig åbning for en stor bog og billedudstilling. Dronning Margrethe og kulturminister Jytte Hilden deltog ved åbningen.

På udstillingen kunne man se, hvordan det som låner har været at benytte Det Kongelige Bibliotek fra 1793 til 1993 og ikke hvordan det ville blive i fremtiden. I 1996 mente man, at det nye bibliotek ”Den sorte diamant” ville stå færdig.

I fremtidens bibliotek ville al søgning foregå på CD-ROM’er. Internettet var endnu ikke opfundet!

Udstillingens redaktører var Ann R. Welling og John T. Lauridsen, samt Lotte Philipsen
Udstillingsarkitekt: Søren Munck Mikkelsen.

Se udstillingskataloget: Magasin fra Det kongelige Bibliotek. 8. årg. nr. 3.