Bemærk: Rundetaarn er lukket og genåbner til Kulturnatten kl. 18 – kun adgang med kulturpas!

Åbent i dag kl. 10-18

Udstillinger 1999

Året havde flere ganske bemærkelsesværdige udstillinger, for eksempel forfatterforeningens udstilling om ”Lyd” og en vigtig præsentation af den polske teaterkunstner Tadeusz Kantor.

Fra katalog side 5

16. januar – 31. januar 1999

ABSTRAKT OG KONKRET

Menneskerettigheder gennem 50 år tolket af 30 kunstnere

Udstillingen var en kunstnerisk fortolkning af Verdenserklæringen om Menneskerettigheder.
FN’s Verdenserklæring om Menneskerettigheder blev underskrevet den 10. december 1948. I anledning af 50 års jubilæet havde FN-forbundet bedt 30 kunstnere om at illustrere de 30 artikler, der findes i Verdenserklæringen.

Artiklerne er skrevet i et abstrakt sprog, men handler om så konkrete ting som arbejde, bolig, uddannelse, sundhed og frihedsrettigheder. De 30 malerier var både abstrakte og konkrete.

Malerierne var vidt forskellige. Kunstnerne havde fundet deres inspiration og givet udtryk for den i form af malerier, collager, computerkunst og grafik. Stilarter brydes som udtryk for det individuelle og det kulturelt forskellige – og helheden, det fælles udtryk, ender med at blive Menneskerettighederne.
Et katalog med afbildninger af kunstværkerne, portrætter og beskrivelser af de enkelte kunstnere samt Verdenserklæringens 30 artikler.

De deltagende kunstnere var: Barbara Adler, Bodil Eje, Peter Martensen, Mahmoud Al-lbadi, Saeed Eadavi, Hans Peter Omann, Hassan Bayati, Laurie Grundt, Flemming Radian, Henrik Pryds Beck, Nestor Guerrero, Henrik Schlitze, Karina Bjerregaard, Catrine Hagbang, Preben Franck Stelvig, Flemming Born, Merete Hagerup, Vicky Steptoe, Bodil Brems, Ulla Hauer, Per Johan Svendsen, Ole Broager, Steen Krarup Jensen, Steffen Odd Sølberg, Michael Buchwald, Inge Lindegaard, Niels Witten, Ole Bundgaard, Dorte Marcussen og Eva Öhrling.

Se udstillingskatalog her

Anna Prytz Stensager

6. februar – 28. februar 1999

SOME OF US

Fotoudstilling med portrætter fra verden på tværs v. Anne Prytz Stensager.
Billederne var taget på rejser i Asien, Nord- og Sydamerika, Europa, Afrika og Mellemøsten mellem 1993 og 1998.
Anne Prytz: ”Uanset hvor i verden man rejser hen eller hvor længe man bliver hjemme, er forskellene på os minimale. Vi fødes ens, har de samme behov livet igennem og dør til slut ens. Og udadtil, når man som tilskuer smugkikker eller stirrer åbenlyst, ser man, at små drenge leger ens verden over. At små veninder fniser lige indforstået verden over. At forældre bærer deres børn på samme måde. At barndom og ungdom ligner hinanden overalt. At alderdom viser sig ens omkring øjnene i alverdens ansigter. Vi har bare kulturen til forskel.
Billederne handler om nogle af os der ligner hinanden. Ansigter man må stirre sig blind på, ansigter man ville ønske man kunne stirre på i virkeligheden.”
Arrangør: Anne Prytz Stensager

29. marts – 11. april 1999

Arkeoastronomi

I Læseværelset vistes en lille udstilling om oldtidens astronomi. Ved E. Laumann Jørgensen

6. marts – 25. april 1999

Tadeusz Kantor – klisze pamieci

Polens store maler- og teaterkunstner in memoriam

For første gang i Danmark vistes en separatudstilling om Polens store billedkunstner, grafiker, kunstkritiker, scenograf, instruktør og teaterreformator, Tadeusz Kantor (1915-1990).

I sit teatervirke stræbte Kantor efter at ophæve den konventionelle illusion om den sceniske virkelighed. Han ville tilnærme teateret til det virkelige liv ved at vise de mekanismer, der kalder erindringer frem.
Erindringens billeder var det råstof Kantor brugte til kunst såvel som til teaterforestillinger. Det er værdier, der ejes af alle, og de individuelle erindringer var for Kantor det bedste værn mod den moderne verdens massekarakter.

Genstandene tilhørte Kantors Dokumentationscenter Cricoteka, samt enkelte udlån fra Nationalgalleriet i Polen og et par teatre, samt privateje.

Foredrag om Kantor ved Krzysztof Plesniarowicz og Lech Stangret.

Udstilling arrangeret af Polens Ambassade. Kontakt via Boguslawa Sochanska.

Udstillingskatalog

1. maj – 30. maj 1999

ONE BIG STEP BACKWARDS

Udstillingen “One Big Step Backwards” var en satirisk og dybtgående kommentar til verden i dag og til individets eksistentielle spørgsmål. Den finske kunstner Kaj Stenvall har med udgangspunkt i en andefigur skabt malerier, hvis ironiske og ofte latterfremkaldende udtryk forstås på tværs af både alder, køn og landegrænser.

Med inspiration og citater fra hele kunsthistorien samt den moderne popkultur og ikke mindst filmen bruger Kaj Stenvall andefiguren som en maske, i et forsøg på at afdække den fundamentalle menneskelige natur. Men ikke kun. Stenvalls billeder fører en konstant diskussion: religion, politik, men også med alle de daglige følelser lige fra glæde, vrede og ensomhed til de små glimtende øjeblikke af fuldkommen lykke og tilfredshed.

Udstillingsarrangør: Finlandsinstituttet ved Arja Sørensen.

5. juni – 4. juli 1999

At bygge broer

Vårsalongen – børn og unges kunstudstilling

Udstillingen viste resultaterne af et dansk-svensk samarbejde om billedkunst. Mange hundrede udtryksfulde og spændende arbejder er repræsenteret ved malerier, tegninger, grafik, skulptur og videofilm.

“At bygge broer” bestod af tre afsnit:
En censureret ungdomsudstilling med danske og svenske unge mellem 14 og 24 år.
Forårsudstilling af elevarbejder fra Billedskolen i Ryesgade.

Broskulpturer, et fælles projekt for 10-12-årige børn fra Malmø og København.
Udstillingen gav de unge et forum, hvor de kan vise den skabende kraft og stærke, kreative udtryksform de besidder. Projektet gav de unge fra begge sider af sundet mulighed for at skabe nye gode kontakter og måske tradition for et samarbejde, der ville blomstre med færdiggørelsen af Øresundsbroen.

Se udstillingskatalog

10. juli – 15. august 1999

Mytologiske betragtninger

Med kunstnergruppen Saga

Hver kunstner gav sit individuelle syn på den nordiske mytologi. Udstillingen bestod af maleri, grafik, animation/video, skulptur og keramik.

Målet var at hver kunster skulle skabe nye værker til det univers af “mytisk kraft” der findes i dramaer der udspiller sig i den nordiske mytologi og som har mange paralleller til det liv der leves anno 1999.

Kunstnergruppen Saga bestod af Erik Vitcetz Smidt, Peter Bennicke, Ib Spang Olsen, Lotte Kjøller, Raggen Nielsen, Kirsten Juul Frandsen, Birthe Dalland, Maria Mac Dalland, Tage Størup, Erik Bagge, Hanne Clay, Birgitte Kønig, Mikkel Harris Carlsen.

21. august – 19. september 1999

Elements
”Twists & Turns”

Islandsk billedkunst

Udstillingens fire kunstnere tilhørte den yngre generation af islandske malere, der arbejder med abstraktion. Alle fire positionerede sig som yngre og eksperimenterende kunstnere modsat ældre traditionelle kunstnere.

Guðrún Kristjánsdóttir (f. 1950) Maler, der bruger landskabet som baggrund for at udforske muligheder og grænser for enkle og skarpt definereder former.

Bjarni Sigurbjörnsson (f. 1966) Maler, der vendte bagsiden af maleriet mod publikum, der så maleriet fra lærredets synsvinkel.

Helga Egilsdóttir (f. 1952) Maler der ofte var inspireret af naturen, men nægter at bruge af andet end de mest basale farver og opnåede en fuld skala af form og udtryk uden behov for reference til naturen.

Guðjón Bjarnason (f. 1959) Billedhugger og maler der påkalder spændingen mellem kaos og orden og deved rejste spørgsmål om forholdet mellem kunst, mening og miljø, om fremmedgørelsen af publikum og om den kunstneriske stræbens fremtidige kurs.

Arrangør: Udstillingen kom i stand efter initiativ fra Helga Egilsdóttir der boede i København og støttet af Den islandske Ambassade. Åbning ved præsident Vigdis Finnbogadóttir.

21/8 Kunsthistoriker Jón Proppé holdt foredrag om den abstrakte kunst i Island før og nu.

Udstillingskatalog på engelsk

25. september – 24. oktober 1999

LYDT i Rundetaarn

Stemmer i litteratur og daglig tale

En udstilling, der satte fokus på lydbilleder af det danske sprog.

Sprog har både rytme, melodi og fraseringer – både i litteraturen og i det dagligtalte sprog. Målet med denne udstilling var at få børn og voksne til at gå på opdagelse i et lyd- og sprogunivers.

Udstillingen bestod af følgende elementer:

-Et lydværksted, som indrettedes i samarbejde med Danmarks Radio. Hertil var en række forfattere inviteret til at lave nye lydværker. Publikum fik lejlighed til at følge processerne på tæt hold og dermed skaffe sig et indblik i de spændende muligheder, digital lydredigering giver i arbejdet med sprog og litteratur.

-En lydlabyrint med mindre halvåbne rum. I nogle af rummene kan man følge værkstedsproduktionerne i højtalere og hovedtelefoner. I andre var der opstillet lyttestole og i andre igen bliver publikum selv aflyttet og deres samtaler redigeres digitalt.

-En lyttebiograf, hvor man på bestemte tidspunkter af dagen kunne høre tidligere tiders stemmer fra radioarkiverne, radiofoniske fortællinger og danske dialekter.
En arrangementsrække i dag- og aftentimerne, der tager form af såvel oplæsning som debatter om eksempelvis sprogudvikling, stemmetræning og tosprogede forfattere i Danmark (se programkatalog).

I efterårsferien havde børne- og ungdomsforfattere fra Dansk Forfatterforening arrangementer for børn.

Arrangør: Dansk Forfatterforening
Udstillingsarkitekt Martin Christiansen

LYDT I RUNDETAARN modtog støtte fra: Kulturfonden, Kulturministeriets Udviklingsfond, Oticon Fonden, Undervisningsministeriets tips/lottomidler, Københavns Kommunes Kulturelle Udviklingspulje

Se programkataloget

30. oktober – 28. november 1999

Citiscapes

Udstillingen “Citiscapes” viste værker af tre kunstnervenner: maleren Grazyna Gotz fra Østrig, som i de sidste 15 år havde boet og arbejdet i København, objektkunstneren Silvia M. Grossmann samt billedhuggeren Vincent Mahrer – begge stammer fra Schweiz og flyttede til Wien for lang tid siden for at bo og arbejde der.

De tre kunstnere har valgt et virke- og tilholdssted udenfor deres hjemland og dermed bevaret et “fremmed” syn på deres byomgivelser. Grazyna Gotz, Silvia M. Grossmann og Vincent Mahrer har således alle tre beskæftiget sig med bymotiver og bylivet – hver på sin egen måde.

Deltagere: Maler Grazyna Gotz, skulptør Silvia Maria Grossmann, og billedhugger Vincent Mahrer.