Åbent i dag kl. 10-18

Open Call for udstillinger til 2026

Rundetaarn annoncerer årligt et Open Call for udstillinger i Bibliotekssalen, og inviterer kunstnere, designere, arkitekter, formidlere og forskere til at ansøge om en udstillingsperiode.

Rundetaarn er Københavns kongelige stjerneborg, bygget til at løfte mennesket i indsigt og udsyn. Tårnet er en unik historisk og arkitektonisk seværdighed, en af Danmarks bedst besøgte kulturinstitutioner og rummer Europas ældste observatoriebygning. 

I Bibliotekssalen halvvejs oppe i tårnet over Trinitatis Kirke afholdes både udstillinger, koncerter og arrangementer. Bibliotekssalens kulturprogram skal bære fortællingen om hele bygningskompleksets verden af historie, kirke og astronomi, der får liv i et aktuelt og relevant indhold af kunst, videnskab, eventyr og arkitektur. 

Siden 1987, hvor Bibliotekssalen åbnede i sin nuværende form, har Rundetaarn kunnet præsentere et varieret program bestående af skiftende udstillinger og kulturarrangementer.

Bibliotekssalen har huset mere end 270 udstillinger, som kan ses her.

Rundetaarn søger udstillinger til 2026

Rundetaarn ønsker at præsentere et stærkt og varieret program med særudstillinger i høj kvalitet og søger lige nu udstillinger til 2026.

Med dette Open Call inviterer Rundetaarn kunstnere, designere, arkitekter, formidlere og forskere inden for historie, naturvidenskab og humaniora, tværfaglige samarbejder, o.a. til at søge om en udstillingsperiode i Bibliotekssalen i 2026, hvor udstillernes virke eller interesse er foreneligt med bygningskompleksets kontekst og årets tema.

Det er muligt at søge med gruppe- eller soloudstillinger.

Deadline for ansøgninger til 2026 er passeret, og Rundetaarn modtager ikke længere ansøgninger.

Tema for udstillinger i 2026

I 2026 ønsker Rundetaarn, at udstillingerne bidrager til Rundetaarns plan for at markere 350-året for at den verdenskendte professor i astronomi, Ole Rømer, udgav sin opdagelse af at lyset har en hastighed. Han talte selv om lysets tøven; ”Mora Luminis”.  I det ældste videnskabelige tidsskrift, Journal des Sçavans, kunne man i 1676 læse, hvordan Rømers observationer af Jupiters måne førte til, at en endelig hastighed for lys kunne bestemmes.

Ole Rømer er én af de mest berømte astronomer, som har været leder af Rundetaarns astronomiske observatorium. Samtidig var han også kirkeværge for Trinitatis Kirke, samt overbibliotekar for det kongelige universitetsbibliotek, som dengang lå i Bibliotekssalen. Han står desuden bag planetmaskinen i Sneglegangen. Ole Rømer har som den eneste haft en samtidig stor rolle i alle tre funktioner af Trinitatis-komplekset.

OPEN CALL 2026: LYS

Året 2026 markerer 350-året for offentliggørelsen af Ole Rømers banebrydende opdagelse af lysets hastighed, og temaet for udstillingerne vil derfor være ”LYS” i alle dets facetter – konkret eller overført.

”LYS” bliver derfor det overordnede tema, som udstillingsrækken skal reflektere. Det er et ansøgningskrav, at alle udstillinger, der skabes til Bibliotekssalen i 2026 behandler eller fortolker temaet.

Udstillingerne må gerne tage udgangspunkt i videnskabelige, historiske eller astronomiske aspekter, men litterære, filosofiske og religiøse tilgange kan også inddrages. Ligesom temaet kan perspektivere til nutidige og fremtidige problemstillinger og forskning.

 

Ansøgningsproces

Alle ansøgninger om udstillinger i Rundetaarn behandles af Rundetaarns ledelse og bestyrelse.

Rundetaarn modtager ikke længere ansøgninger på dette Open Call.

Deadline var den 24. november kl. 23:59.

Udstiller modtager en automatisk bekræftelse for modtagelsen på mail – husk at tjekke dit spamfilter, hvis den ikke fremgår af din indbakke.

Udstillinger, der kommer i betragtning, vil få direkte besked medio december 2024, og inviteres til en uddybende samtale i uge 3, hvorefter de endelige udstillinger udvælges.

Du hører kun fra os hvis du går videre til samtalerunden. Bliver du ikke inviteret til samtale, er du ikke længere i betragtning. Det er desværre ikke muligt at svare alle enkeltvis med begrundelse for afslag.

Programchef
Ditte Marie Lund, dml@rundetaarn.dk

 

  • Alle udstillinger skal forholde sig til årets tema “LYS” i anledning af 350-året for offentliggørelsen af Ole Rømers banebrydende opdagelse af lysets hastighed.

    Rundetaarn modtager kun udstillingsansøgninger til Bibliotekssalen – ikke til Sneglegangen eller tårnets facade.

    De udvalgte udstillinger skal godkendes af Rundetaarns ledelse og bestyrelse.

    Hver udstillingsperiode i 2026 er af max 10 ugers varighed. Dertil kommer fire dages opbygning og én dag til nedtagning.

    Rundetaarns besøgende skal have adgang til udstillingerne, og der må ikke opkræves separat entré.

    Download Rundetaarns samlede udstillingsbetingelser her.

  • Med Bibliotekssalen tilbyder Rundetaarn et lyst 900kvm stort og velbesøgt udstillingsrum med mange muligheder.

    De udvalgte udstillinger honoreres med et samlet udstillingshonorar på 50.000 kr. og et bidrag på 25.000 kr. som skal anvendes til materialer og produktion af udstillingen.

    Rundetaarn støtter med et opbygningsteam i alle opsætningsdage samt sparring med tårnets programchef og udstillingstekniker i udviklingen af udstillingen.

    Rundetaarn arrangerer og dækker udgifter til fernisering og stiller service og personale til rådighed.

  • Udstillinger opsættes i den midterste del af Bibliotekssalen. Den forreste del af salen er butiksområde og reception, mens den bagerste del af i lokalet holdes fri til 150 siddepladser for publikum til koncerter og kulturarrangementer.

    Download plan over Bibliotekssal.

    Udforsk Bibliotekssalen virtuelt her.

  • Udstillingslokalet er sikret permanent med alarm uden for åbningstiden og værkerne er omfattet af Rundetaarns forsikring.

    Det er udstillers ansvar at sørge for, at værker er forsvarligt fastgjort eller placeret, så de ikke udgør en sikkerhedsrisiko for de besøgende. Dette skal godkendes af Rundetaarn.

    Rundetaarns ansvarsforsikring dækker kun for ansatte i Rundetaarn.

    Bibliotekssalen er godkendt til maksimum 150 personer af Brandmyndighederne. Brandmyndighedernes krav til udstillingen skal følges og udstillingen kan kræves lukket af brandinspektøren, hvis reglerne ikke overholdes. Rundetaarn kræver at se en opstillingsplan med materialebeskrivelse senest en måned før åbning.

    Rundetaarn har en elvogn til opkørsel af værker og materialer, men der kan være begrænsninger for værkernes maksimale vægt og størrelse. Flyttefolk hyres på udstillers regning til særlige fragtopgaver.

  • Rundetaarn varetager markedsføring, PR og kommunikation af udstillingen. Udstillinger og aktiviteter markedsføres for Rundetaarns besøgende efter fast designskabelon. Rundetaarn udarbejder og bekoster en grafikpakke med omtale af udstillingen på flyers og ophæng på tårnets publikumsområder. Materialet sendes til udstillers forhåndsgodkendelse.

    Rundetaarn udarbejder i samarbejde med udstiller desuden introtekst til udstillingen. Eventuel fondsstøtte kan fremgå af på denne introtekst, på hjemmesiden og i pressemeddelelse, men ikke på trykt materiale.

    Omkostninger til særlig grafik og ophæng i selve udstillingen betales af udstiller.

    Al kommunikation koordineres med

    Rundetaarns kommunikationsansvarlige
    Rosa Lembcke, rl@rundetaarn.dk

  • Rundetaarn kræver, at udstillere indtænker formidling på dansk og engelsk, så der som minimum er en introducerende udstillingstekst, værkskilte og prisliste ved evt. salg af værker.

    Rundetaarn kuraterer et program i forbindelse med udstillingen; ex. foredrag, koncerter, performances, talks og familieaktiviteter. Udstiller skal derfor være indstillet på at samarbejde med Rundetaarn om at skabe et program til udstillingen.

    Grundet særarrangementer med særskilt entrébillet, f.eks. koncerter og foredrag, kan det kan forekomme, at udstillingen må lukkes tidligere eller åbne senere for Rundetaarns generelle publikum. Det er et krav, at der permanent opstilles 80 stole, og at scenearealet er til rådighed i udstillingsperioden. Der skal være plads til udvidelse af stoleantallet til 150.

  • Salg af kunst og merchandise er muligt efter aftale med Rundetaarn og i henhold til tårnets retningslinjer.

Tilmeld dig Rundetaarns nyhedsbrev

Få viden, inspiration og seneste nyt om tårnet, udstillinger og aktiviteter i din indbakke.