Udstillinger 2024

Himstregimser og dippedutter
27.01.2024-03.03.2024
I begyndelsen af 2024 voksede en mystisk, lilla verden frem i Bibliotekssalen. Her var græsset lilla, stenene stribede og træstammerne bløde. Herinde boede der nogen underlige himstregimser, som ingen helt vidste hvad var.
”Himstregimser og dippedutter” var en humoristisk, legende og farverig udstilling skabt af kunstneren Lærke Bang Barfod. Med udstillingen blev børn og deres voksne inviteret ind i en abstrakt verden af former, farver, teksturer og lyde, hvor værkerne må røres, mærkes og prøves.
Inspirereret af børns verden og evner til at digte, lege og finde på skabte Lærke Bang Barfod en sanselig og fantasifuld iscenesættelse, hvor værkerne skulle opleves og undersøges gennem både krop og fantasi.
Lærke Bang Barfod arbejder i krydsfeltet mellem kostumer, accessories, scenografi og installationskunst. Hun finder særligt sin inspiration i børns verden, egne barndomsminder og naturen, der er en uudtømmelig inspirationskilde til farver, former, teksturer og kompositioner. I øvrigt medvirkerede følgende i udstillingen: komponist af lyde og musik i udstillingen William Kjeldsberg, danser Fie Dam Mygind, danser Marlene Bonnesen, koreograf Ida Cathrin Utvik, produktionsassistent Alberte Hummelshøj Andersen & kostumeproduktionsassistent Frida Bang Barfod.
Udstillingen var støttet af Statens Kunstfond, Beckett-fonden, Statens Værksteder for Kunst og Den Ingwersenske Fond.

Generation WHY
09.03.2024-28.04.2024
I foråret rykkede en generation af skandinaviske stemmer ind i Bibliotekssalen med vandreudstillingen Generation WHY, hvor nordiske kunsthåndværkere fra Generation Y (født mellem 1977 og 1994) satte fokus på forskellige aspekter af tilværelsen.
Tre kuratorer fra hver sit nordiske land havde udvalgt en række kunsthåndværkere og designere fra en generation af formgivere, der har vigtige temaer på dagsordenen og tager livet, deres praksis og kloden alvorligt og personligt. De udvalgte kunstnere fra Danmark, Norge, Sverige og Island formidlede deres generations følelser, oplevelser og holdninger gennem stærke, rørende værker og bearbejdede eksistentielle temaer som traumer, sorg, køn, kropslidelser og klimaproblemer i tekstil, glas, keramik, metal, træ, pigmenter, støv og svampemycelium.
Fra Danmark udstillede Maria Koshenkova, Morten Klitgaard, Astrid Skibsted, Jonas Edvard, Stine Bidstrup, Anne Brandhøj, Alexandru Murar, Carl Emil Jacobsen, Stine Mikkelsen, Maria Viftrup og Wang & Söderström.
Fra Norge udstillede Ina Vang, Håvard Kranstad, Renate Desiree Dahl, Ida Siebke, Ask Bjørlo, Steffen Andre Nilsen, Elin Hedberg, Lissette Escobar, Cato Løland, Marsil Andjelov Al-Mohamid og Marthe Minde.
Fra Sverige udstillede Karin Roy Andersson, Anna Nordström, Matilda Kästel, Maja Michaeldotter, Lisa Juntunen Roos, Milja Morset, Emilia Olofdotter Sundqvist, Fadhel Mourali, Maja Stjärna og Lotta Snijder.
Fra Island udstillede Ýr Jóhannsdóttir.
Udstillingen var initieret af foreningen bag Villvin Kunsthåndverkmarked i forbindelse med Risør By 300-års jubilæum i 2023 og var kurateret af Charlotte Jul, Marcia Harvey Isaksson og Vidar Koksvik.
Udstillingen var støttet af Augustinus Fonden, Statens Kunstfond, Knud Højgaards Fond, Ellen og Knud Dalhoff Larsens Fond, Konsul George Jorck og hustru Emma Jorck’s Fond samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.
Udstillingen fik en fem-hjertet anmeldelse i Politiken.

Forlænget eksponering
04.05.2024-16.06.2024
Med udgangspunkt i sin egen oplevelse som tidligere psykiatrisk patient levendegjorde udstiller Karin Hald søgen efter håb som transformerende kraft, der glider ind og ud af tilværelsen. Omdrejningspunktet i “Forlænget eksponering” var et videoværk, hvor gardiner skjulte billedsiden af en video og kun viste underteksterne. Værket blev til af tekst og lyd fra en optaget samtale mellem Hald og hendes psykolog, hvor Hald blev bedt om at huske og genfortælle den voldtægt, hun overlevede.
Udstillingen (under)søgte håb gennem kunst og dialog. Voldtægt og overgreb er blevet en del af den offentlige samtale i de seneste år, men er dog ikke blevet portrætteret i kunst i en skandinavisk kontekst. Hald er interesseret i at nuancere både overleverende og overgrebspersonen. Udstillingen omfattede Halds egne venner, primært billedkunstnere og forfattere – dem, der hjalp hende gennem krisen. De blev medskabere af udstillingen ved at bidrage med deres egne værker som svar på hendes sygdomsforløb. Den ensomhed, som bor i sygdom og i tabuer, søgtes at blive mødt med åbenhed og omsorg. Medskaberne var Lara Ostan, Trine Struwe, Axel Burendahl, Stina Vogt, Ditte Holm Bro, Liv Duvå, Louis André Jørgensen, Kristoffer Raasted, Ragnhild May, Tove Storch, Camilla Kold og Niels Munk Plum. I udstillingen indgik også værket “Hvilemøbel fra Det Ømhedsaktivistiske Hvilerum” skabt af Anna Rieder, Ana Sidsel Welden og Olivia Lund
Udstillingen var ledsaget af en række arrangementer, herunder en samtale mellem Karin Hald og forfatter Naja Marie Aidt og den rituelle sangperformance “Green” af Niels Munk Plum.

Lost Library Legends
22.06.2024-11.08.2024
Hvad efterlader vi os reelt, når vi tager herfra? Hvad gemmes, hvad glemmes, og hvilke brudstykker lever videre, når vi dør? Det spurgte den tysk-svenske kunsterduo Christoph og Sebastian Mügge om i denne stedsspecifikke udstilling “Lost Library Legends”. Udstillingen undersøgte, hvordan arven fra vores levede liv akkumuleres som en samling af skatte, skrald, ligegyldigheder, hemmeligheder, minder og muligvis misvisende informationer.
Installationen inviterede publikum på en tidsrejse, hvor grænserne mellem fakta og fiktion var sløret. Med lige dele lunefuld humor og dybsindighed reflekterede udstillingen over livet, døden, hvad der tillægges værdi på tværs af generationer, og det tidløse spørgsmål om, hvad der lever videre, når vi selv dør – fra det dybt personlige eller pinlige over det hellige til det tilsyneladende trivielle. I denne sammenhæng blev publikum også bedt om at donere deres eget rod, hverdagsobjekter, samlinger, rigdomme, skrald og lignende til at blive en del af udstillingen.
I udstillingen ruskede Mügge-brødrene også op i Rundetaarns historie og persongalleri, da de iscenesatte historiske effekter fra Rundetaarns samling i installationer, der præsenterer forvrængede fortidsminder, humoristiske anekdoter og vildledende visioner af ikoniske figurer som Christian IV og Tycho Brahe.

Fra forsker til folk
17.08.2024-20.10.2024
Gennem 200 år har Selskabet for Naturlærens Udbredelse (SNU) dannet ramme om formidling af naturvidenskab og teknologi til brede kredse af den danske befolkning. Udstillingen “Fra forsker til folk” markerede SNUs 200 års jubilæum og viste, hvordan videnskabelig forskning har ført til ændringer i vores hverdag – fra H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetisme, der gav os elektricitet overalt i samfundet og i dag muliggør effektive vindmøller og elbiler, til Niels Bohrs atommodel, der har ført til nye diagnosemetoder i lægeverdenen, atomkraft og den moderne elektronik, vi omgiver os med.
Udstillingen præsenterede naturvidenskabelig formidling med udgangspunkt i udvalgte videnskabspersoner og deres forskning, der samtidig har spillet en stor rolle for SNUs egen historie: H.C. Ørsted, Martin Knudsen, S.P.L. Sørensen, Niels Bohr og Kirstine Meyer.
I perioden var det muligt at booke et skolebesøg med forskellige videnskabelige temaer. Desuden dannede udstillingen ramme for syv videnskabelige foredrag af forskellige anerkendte forskere og videnskabsfolk.
Udstillingen og SNUs 200-års-jubilæum var støttet af Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden, Ellehammerfonden, Knud Højgaards Fond, Novo Nordisk Fonden, Otto Mønsteds Fond, Thomas B. Thriges Fond, William Demant Fonden, Carlsbergfondet, Ticra Fond, Torkil Holms Fond, Topsoe og Ørsted

Koralvæsen
23.10.2024-10.11.2024
I udstillingen “Koralvæsen” kom publikum helt tæt på klodens forsvindende koraller, da dokumentarist og videokunstner Maja Friis skabte et intimt, rørende og æstetisk møde med de bittesmå væsener.
Ved hjælp af makrooptik gjorde Friis det muligt at vise koraldyrene i helt stor skala gennem videoportrætter, der skildrede deres unikke skønhed i nært samspil med deres stille forfald i en sanselig oplevelse af klimaforandringernes alvor.
Koralvideoerne byggede på Friis’ flerårige arbejde med makrooptiske undersøgelser og filmoptagelser af forskellige koralarter. Udstillingen tog afsæt i eksisterende videomateriale, men fremstod som et selvstændigt, nyskabt værk med et udtryk, rumligt design og en atmosfære, der var udviklet specifikt til Bibliotekssalen. Koralvæsen stillede skarpt på koralindividerne og arternes særlige sensitivitet over for den globale opvarmning.
Visual Science Studio, der består af Maja Friis selv og producent Sofie Mønster, havde produceret udstillingen med hjælp fra et forskerteam ledet af professor Michael Kühl fra Marinbiologisk Sektion ved Biologisk Institut, Københavns Universitet.
Udstillingen var ledsaget af et bredt udstillingsprogram med særrundvisninger, science talks og koralværksteder.
Udstillingen var støttet af Statens Kunstfond.

Prøvedage
21.11.2024-12.01.2025
Med “Prøvedage” kastede Rundetaarn sig ud i nyt, nemlig en udstilling, der også var kulisse for forestillingen af samme navn. “Prøvedage” af Filip Vest handlede om kriser, håb, identitet og arbejde. Om alle de historier, vi fortæller om os selv, hinanden og den verden vi lever i – og hvilke andre fortællinger, der er mulige. Projektet tog afsæt i perioden, hvor Bibliotekssalen fungerede som værksted for teatermaler Carl Lund (1905-1927). Inspireret af detaljer fra Lunds romantiske scenografier omdannede Vest Bibliotekssalen til et rum, der udfoldede sig mellem teater og billedkunst – en totalinstallation af scenografi, performance og kunstfilm.
Fra den 21.-30. november kunne “Prøvedage” opleves som teaterforestilling i salen. I forestillingen fulgte man tre praktikanter, der var blevet sat til at rydde op på et teaterlager efter en brand. Under arbejdet bliver de låst inde ved en fejl, og for at få tiden til at gå begynder de at dele historier fra deres liv og digte videre på de forkullede rester af scenografi. Imens navigerede de deres egne knudrede identiteter, små og store kriser og kunstens rolle i samfundet.
Forestillingen gik i dialog med klassiske rammefortællinger som Boccacios “Dekameron” og eventyret “Tusind og en nat”og måde at arbejde med fortællinger som et redskab til at slå tiden ihjel på – at overleve eller at diskutere samfundet.
Forestillingen var udviklet af Filip Vest, der også lavede scenografi, instruktion og manuskript. Manuskriptet var også skrevet af Sidsel Ana Welden og Jihaan Yussuf. Musik var komponeret af Joakim Wei Bernild. Lys stod Rosa Birkedal for, mens Maja Holtze Bolde var stykkets producent.
Prøvedage var co-produceret af Rundetaarn og Toaster og støttet af Statens Kunstfond, Ny Carlsberg Fondet, Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond, Wilhelm Hansen og København Kommunes Scenekunstudvalg