Åbent i dag kl. 10-20

Finissage: Generation WHY

Vær med på udstillingens allersidste dag, når vi tager afsked med Generation Y’s vilde og smukke værker i Rundetaarn og en udstilling, der blev anmeldt til fem flotte hjerter i Politiken. 

Kurator Charlotte Jul viser rundt blandt værkerne kl. 14, og herefter vil det være muligt at købe sig en øl eller et glas vin i caféen og nyde udstillingen af skandinavisk design og kunsthåndværk en sidste gang inden alle værkerne rejser videre til RIAN Designmuseum i Sverige.

Om udstillingen

En generation af skandinaviske stemmer kommer til udtryk i vandreudstillingen Generation WHY, hvor nordiske designere og kunsthåndværkere født omkring årtusindskiftet sætter fokus på forskellige aspekter af tilværelsen. 

Tre kuratorer fra hver sit nordiske land har udvalgt en række kunsthåndværkere og designere fra en generation af formgivere, der har vægtige temaer på dagsordenen og tager livet, deres praksis og kloden alvorligt og personligt. De udvalgte kunstnere fra Danmark, Norge, Sverige og Island formidler deres generations følelser, oplevelser og holdninger gennem stærke, rørende værker og bearbejder eksistentielle temaer som traumer, sorg, køn, kropslidelser og klimaproblemer i tekstil, glas, keramik, metal, træ, pigmenter, støv og svampemycelium.

Finissage er inkluderet i alm. entré til Rundetaarn.

“Green” – Performance af Niels Munk Plum

En torsdag i maj samles vi i en cirkel og synger mørket væk. Niels Munk Plums “Green” er en performance og sangstund skabt med henblik på at mødes og skabe håb. Oplev den i udstillingen “Forlænget eksponering” under Art Matter Festival.

Niels Munk Plum er en af de deltagende kunstnere i udstillingen ”Forlænget eksponering”, der kredser om psykisk sygdom, om sårbarhed og styrke, og om kunst som katalysator for håb og heling i mørke tider.

Niels har selv brugt sang som redskab til at bearbejde angst- og sorgprocesser. Som intention for sin performance skaber han et ceremonielt rum hvor sommeren og lyset performativt bydes velkommen igen.

Niels Munk Plum (f. 1992) arbejder med performance og særligt iscenesættelse af kroppen og sproget i en diskurs, hvor målet er at queere selvet fra brugen af allerede eksisterende logik. 

Performancen er en del af udstillingen “Forlænget eksponering” og Rundetaarns program til Art Matter Festival (tidligere Art Week).

Om udstillingen

”Forlænget eksponering” tager sin titel fra behandlingsformen ”Prolonged Exposure Therapy”, hvor en patient genfortæller sit traume for at bearbejde det. Gennem video, lydoptagelser, fotos og performance og med dialog som gennemgående tema undersøger Karin Hald og en række andre kunstnere, hvordan kunst og samtale kan blive modstykke til håbløshed og fortvivlelse, og skabe rum for heling, håb, omsorg og fælles menneskelighed.

De pårørendes perspektiv inddrages også, når Hald inviterer sine tætte relationer, der primært er forfattere og billedkunstnere, til at bidrage til udstillingen med egne værker. 

Foruden Hald deltager Tove Storch, Lara Ostan, Liv Nimand Duvå, Louis André Jørgensen, Ragnhild May, Kristoffer Raasted, Trine Struwe, Axel Burendahl, Ditte Holm Bro, Stina Vogt og Niels Munk Plum med værker. I udstillingen indgår også værket “Hvilemøbel fra Det Ømhedsaktivistiske Hvilerum” skabt af Anna Rieder, Ana Sidsel Welden og Olivia Lund, som tidligere er blevet vist på Nationalt Center for Kunst og Mentalt Helbred på Amager.

Udstillingen kan opleves i Rundetaarn fra 4. maj til 16. juni 2024.

Bemærk, at nogle værker i udstillingen behandler barske emner, såsom vold og overgreb.

Kat Staub, "Emotional check-in"

Forlænget eksponering

Med dialog som gennemgående tema undersøger Karin Hald og en række andre kunstnere og forfattere hvordan kunst og samtale rummer potentiale til at hele, give håb og genskabe troen på livet.

Udstillingen tager udgangspunkt i billedkunstner og forfatter Karin Halds eget sygdomsforløb i psykiatrien, og henter sin titel fra behandlingsformen Prolonged Exposure Therapy, hvor patienten genfortæller sit traume gentagne gange for at bearbejde det.

Udstillingen italesætter både hvordan det er at kæmpe med psykisk sygdom, men inddrager også vigtigheden af venskaber og de pårørendes perspektiv. Hald har inviteret flere af sine nære relationer, der primært er billedkunstnere og forfattere, til at blive medskabere af udstillingen og tilføje flere nuancer, når de responderer på sygdomsforløbet med egne værker.

Med dialog som skabende struktur undersøger de lyset, mørket og hvordan kunst og samtale kan blive modstykke til håbløshed og fortvivlelse, og skabe rum for trøst, trivsel, omsorg og fælles menneskelighed.

BEMÆRK: Nogle værker i udstillingen behandler barske emner, såsom vold og overgreb.

Medvirkende kunstnere

Karin Hald (f. 1986) er uddannet billedkunstner fra Konsthögskolan i Malmö og forfatter fra Litterär Gestaltning. Hun arbejder blandt andet med performance, tekst og skrift som materialer i spændingsfeltet mellem udgivelsesteknologier, krop, politik, performance og poesi.

Foruden Hald deltager Tove Storch, Lara Ostan, Liv Nimand Duvå, Louis André Jørgensen, Ragnhild May, Kristoffer Raasted, Trine Struwe, Axel Burendahl, Ditte Holm Bro, Stina Vogt, Niels Munk Plum, Anna Rieder, Ana Sidsel Welden og Olivia Lund med værker.

Projektkoordinator: Paola Paleari.

“Forlænget eksponering” er initieret af Karin Hald, og præsenteres af Rundetaarn i Bibliotekssalen fra den 4. maj til den 16. juni 2024.

Udstillingen ledsages af en række arrangementer, herunder en samtale mellem Karin Hald og forfatter Naja Marie Aidt, der er aktuel med bogen “Øvelser i mørke” og den rituelle sangperformance “Green” af Niels Munk Plum.

Hent pressemateriale.

Ida Siebke: "Oppstandelse", 2021. Foto: Ann-Sissel Holthe / ByAsh studio

Generation WHY

En generation af skandinaviske stemmer kommer til udtryk i vandreudstillingen Generation WHY, hvor nordiske kunsthåndværkere fra Generation Y (født mellem 1977 og 1994) sætter fokus på forskellige aspekter af tilværelsen.

Tre kuratorer fra hver sit nordiske land har udvalgt en række kunsthåndværkere og designere fra en generation af formgivere, der har vægtige temaer på dagsordenen og tager livet, deres praksis og kloden alvorligt og personligt. De udvalgte kunstnere fra Danmark, Norge, Sverige og Island formidler deres generations følelser, oplevelser og holdninger gennem stærke, rørende værker og bearbejder eksistentielle temaer som traumer, sorg, køn, kropslidelser og klimaproblemer i tekstil, glas, keramik, metal, træ, pigmenter, støv og svampemycelium.

Fra Danmark udstiller

Maria Koshenkova, Morten Klitgaard, Astrid Skibsted, Jonas Edvard, Stine Bidstrup, Anne Brandhøj, Alexandru Murar, Carl Emil Jacobsen, Stine Mikkelsen, Maria Viftrup og Wang & Söderström. 

Fra Norge udstiller

Ina Vang, Håvard Kranstad, Renate Desiree Dahl, Ida Siebke, Ask Bjørlo, Steffen Andre Nilsen, Elin Hedberg, Lissette Escobar, Cato Løland, Marsil Andjelov Al-Mohamid og Marthe Minde. 

Fra Sverige udstiller

Karin Roy Andersson, Anna Nordström, Matilda Kästel, Maja Michaeldotter, Lisa Juntunen Roos, Milja Morset, Emilia Olofdotter Sundqvist, Fadhel Mourali, Maja Stjärna og Lotta Snijder.

Fra Island udstiller

Ýr Jóhannsdóttir.

Udstillingen er initieret af foreningen bag Villvin Kunsthåndverkmarked i forbindelse med Risør By 300-års jubilæum i 2023 og er kurateret af Charlotte Jul, Marcia Harvey Isaksson og Vidar Koksvik. 

♥️♥️♥️♥️♥️ – Politiken

Den danske kurator Charlotte Jul præsenterer udstillingen og enkelte værker.

Udstillingen kan opleves i Rundetaarn frem til den 28. april, hvor den afsluttes med
finissage kl. 14–16. Herefter er salen lukket grundet udstillingsskift frem til 4. maj, hvor næste udstilling åbner.

Kuratorerne bag udstillingen.
Fra venstre: Marcia Harvey Isaksson, Vidar Koksvik og Charlotte Jul.

Udstillingen er støttet af Augustinus Fonden, Statens Kunstfond, Knud Højgaards Fond, Ellen og Knud Dalhoff Larsens Fond, Konsul George Jorck og hustru Emma Jorck’s Fond samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Pressebillede: JAC Studios. Originalfoto: Des Moines Register.

Fra forsker til folk

Gennem 200 år har Selskabet for Naturlærens Udbredelse (SNU) dannet ramme om formidling af naturvidenskab og teknologi til brede kredse af den danske befolkning.

“Fra forsker til folk” markerer SNUs 200 års jubilæum og viser, hvordan videnskabelig forskning har affødt konkrete ændringer i vores hverdag – fra H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetisme, der gav os elektricitet overalt i samfundet og i dag muliggør effektive vindmøller og elbiler, til Niels Bohrs atommodel, der har ført til nye diagnosemetoder i lægeverdenen, atomkraft og den moderne elektronik, vi omgiver os med.

Selskabet for Naturlærens Udbredelse blev stiftet af H.C. Ørsted i 1824 med ambitionen om at give alle mulighed for at høre om de nyeste landvindinger inden for fysik og kemi. Flere store forskere og formidlere har stået i spidsen for SNU gennem tiden, heriblandt H.C. Ørsted selv, havforskeren Martin Knudsen, fysikeren Niels Bohr og astrofysikeren Anja C. Andersen, der i dag er selskabets præsident.

Udstillingen er støttet af
Novo Nordisk Fonden, Otto Mønsteds Fond, William Demant Fonden, Augustinus Fonden, Thomas B. Thriges Fond, Ellehammerfonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Knud Højgaards Fond.

Pressebillede: Christoph & Sebastian Mügge

Lost Library Legends

I Rundetaarns historiske Bibliotekssal, hvor bøger og hylder forlængst er forsvundet, forsøger du at samle stumperne af en glemt arv. Træd ind i et bibliotek af excentriske samlinger, skrald og skatte, der sammenvæver fortid, nutid og forskruede fortællinger, der strækker sig over århundreder.

Hvad efterlader vi os reelt, når vi tager herfra? Hvad gemmes, hvad glemmes og hvilke brudstykker lever videre, når vi dør? Det spørger den tyske kunsterduo Christoph og Sebastian Mügge om i denne stedsspecifikke udstilling. “Lost Library Legends” folder sig ud i Bibliotekssalen, der var hjemsted for Københavns Universitets bogsamling i 200 år. Udstillingen undersøger hvordan arven fra vores levede liv akkumuleres som en samling af skatte, skrald, ligegyldigheder, hemmeligheder, minder og muligvis misvisende informationer.

Arv, affald og alternative virkeligheder

Den stedsspecifikke installation inviterer publikum på en tidsrejse, hvor grænserne mellem fakta og fiktion sløres. Med lige dele lundefuld humor og dybsindighed reflekterer udstillingen over livet, døden, hvad der tillægges værdi på tværs af generationer og det tidløse spørgsmål om, hvad der lever videre, når vi selv dør – fra det dybt personlige eller pinlige over det hellige til det tilsyneladende trivielle.

Massive samlinger af hverdagsobjekter som indkøbslister, konservesdåser, toiletpapir og cigaretpakker iscenesættes side om side med tegninger, digitale prints og udlånte eller donerede genstande.

I udstillingen rusker Mügge-brødrene også op i Rundetaarns historie og persongalleri, når de iscenesætter historiske effekter fra Rundetaarns samling i installationer, der præsenterer forvrængede fortidsminder, humoristiske anekdoter og vildledende visioner af ikoniske figurer som Christian IV og Tycho Brahe.

I mødet med udstillingen inviteres publikum til at reflektere over deres eget eftermæle, og de efterladtes udfordringer ved at skulle navigere i et skatkammer af rod og rigdomme, når de skal samle stumperne fra et levet liv.

Om kunstnerne

Brødrene Christoph og Sebastian Mügge er begge uddannede kunstnere. De er født i Tyskland, men bor nu i Sverige. Som kunstnerduo skaber de stedsspecifikke projekter i den helt store skala baseret på en kombination af fundne materialer og deres egne stilarter i mange forskellige teknikker og medier.

Deres udstillinger udforsker alternativ virkelighed og grænselandet mellem sandhed og fiktion, når de på humoristisk vis tager livtag med temaer som vores fysiske og digitale efterladenskaber, hvordan konflikter påvirker vores hverdag eller hvordan historiefortælling og faktuelle sandheder kan forvrænges.

Doner en genstand til udstillingen

I forbindelse med udstillingen og inspireret af trends som “Death Cleaning”, hvor man nedskalerer mængden af ejendele med tanke på sit eftermæle og sine efterladte, opfordrer kunstnerne lokale københavnere til at bidrage til udstillingen ved at skille sig af med deres mindre og overflødige genstande. De donerede genstande vil kunne blive en del af Mügge-brødrenes tankevækkende, eklektiske  kunstinstallation i Rundetaarn.

Sådan donerer du til udstillingen

  • Hver indleveret genstand må måle max 50x50cm og veje højst 20kg.
  • Genstande, der indleveres eller sendes, skal forsynes med fornavn, alder, bydel og en kort beskrivelse af genstanden på hhv. dansk og engelsk.
  • Rundetaarn modtager genstande doneret til udstillingen i perioden 4. april – 3. juni.
  • Indlevering af genstande direkte til Rundetaarn kan ske på tirsdage, onsdage og torsdage i åbningstiden kl. 10-20.

Mindre genstande kan også sendes for egen regning til:

Att: Amalie Chili Jensen

RUNDETAARN
Købmagergade 52 A
1150 København K

Kuverten mærkes: “Rundetaarn udstilling sommer”.

Bemærk:
Rundetaarn og kunstnerne forbeholder sig retten til at kuratere og evt. takke nej til indleveret materiale.
Indleverede genstande afleveres ikke retur igen og er ikke automatisk garanteret plads i udstillingen.

Tidligere udstillinger

Udstillingen “Tony Aristotle’s Tavern of Wisdom and Wit” hos Space52, Athen.
“BTHVNs Messie Service – Ode an die Grantigkeit” hos Kunstverein Baden, Baden.

Lobophyllia. Foto: Anders Nydam

Koralvæsen

Kom med under havoverfladen, når dokumentarist og videokunstner Maja Friis skaber et intimt, rørende og æstetisk møde med klodens forsvindende koraller.

Ved hjælp af makrooptik og i samarbejde med koralforskere fra Københavns Universitet, viser Friis de bittesmå væsner i helt stor skala gennem individuelle videoportrætter. Korallernes skønhed portrætteres i nært samspil med deres stille forfald i en sanselig oplevelse af klimaforandringernes alvor.

Koralvideoerne bygger på Maja Friis’ flerårige arbejde med makrooptiske undersøgelser og filmoptagelser af forskellige koralarter. Denne udstilling tager afsæt i eksisterende videomateriale, men er et selvstændigt, nyskabt værk med et udtryk, rumligt design og atmosfære, der udvikles specifikt til Bibliotekssalens rum og besøgende. Koralvæsen stiller helt skarpt på koralindividet, og artens særlige sensitivitet overfor den globale opvarmning.

Om kunstneren

Maja Friis er filmdokumentarist og videokunstner. Hendes kunstneriske praksis undersøger naturens sensitivitet, transformationer, liv og ikke-liv med visionen om at sanseliggøre forskningen og vække klimabevidstheden hos publikum.

Øvrige medvirkende

Forskerteamet, der har bidraget til udviklingen af projektet, ledes af Michael Kühl, der er professor i marinbiologi ved Biologisk Institut, Københavns Universitet.

Det kreative team bag udstillingen består foruden Maja Friis af AV- installationsdesigner Nikolaj Dinesen samt projektleder Sofie Mønster.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond.

Acanthestrea Lordhowensis. Foto: Anders Nydam.

Euphyllia. Foto: Anders Nydam.
Pressebillede for "Prøvedage". Digital collage: Filip Vest. Originalfotografi af Carl Lunds malersal: Nationalmuseets samling.

Prøvedage

Hvilke fortællinger har vi brug for i en verden, der brænder? Filip Vests “Prøvedage” er en udstilling om alternativ historiefortælling, aktivisme og eskapisme. Gennem en stedsspecifik installation, film og performance følger publikum tre praktikanter, der rydder op på et teaterlager efter en brand.

Mellem nedbrændte scenografier og rekvisitter forsøger de at digte videre på stykkerne og skabe nye billeder og fortællinger ud fra de forkullede rester. Samtidig navigerer de egne eksistentielle kriser, identiteter og verdens kritiske tilstand. 

“Prøvedage” henter inspiration fra perioden, hvor Bibliotekssalen mellem 1905 og 1927 fungerede som værksted for teatermaler Carl Lund. Udstillingen tager Lunds romantiske scenografier til genforhandling og prøver at bruge dem til at fortælle nye historier.

Om kunstneren

Filip Vest arbejder i krydsfeltet mellem billedkunst og scenekunst. Gennem performance, installation, film og tekst undersøger Vest queer kærlighed, historiefortælling og økonomi og de forskellige måder, vi performer identiteter, roller og relationer på.

Udstillingen er støttet af Ny Carlsberg Fondet.

Himstregimser og dippedutter

Hvad er en dippedut? Og hvad bruger man en himstregims til? Udforsk en fantasifuld familieudstilling i Bibliotekssalen, hvor et lilla landskab med sanselige, interaktive dippedutter og himstregimser inviterer til udklædning, bevægelse og hulelege for børn.

En mystisk, lilla verden er vokset frem i Bibliotekssalen. Med lilla græs, stribede sten og bløde træstammer. Herinde bor der nogen underlige himstregimser, som ingen helt ved hvad er.

”Himstregimser og dippedutter” er en humoristisk, legende og farverig udstilling skabt af kunstneren Lærke Bang Barfod. Her inviteres børn og deres voksne ind i en abstrakt verden af former, farver, teksturer og lyde, hvor I må røre, mærke og prøve værkerne.

Kunstneren er inspireret af børns verden og evner til at digte, lege og finde på. Gennem sanselige aktiviteter og fantasifuld iscenesættelse, inviterer hun børn og voksne til at opleve og undersøge værkerne i udstillingen med både krop og fantasi.

Så tag de voksne i hånden, udforsk det lilla landskab sammen og find på jeres helt egne historier om de himstregimser og dippedutter, der bor her, og hvad de egentlig kan bruges til. 

Oplev udstillingen sammen med dit barn. Rundetaarn har stillet blå futter til rådighed – tag dem på inden I begiver jer på opdagelse.

Bemærk, at udstillingen i kortere perioder kan være lukket i forbindelse med særarrangementer og koncerter i Bibliotekssalen. Hold øje med hjemmesiden inden jeres besøg.

Der kan være ventetid til udstillingen på dage med mange gæster.

Om kunstneren

Lærke Bang Barfod arbejder i krydsfeltet mellem kostumer, accessories, scenografi og installationskunst. Hun finder særligt sin inspiration i børns verden, egne barndomsminder og naturen, der er en uudtømmelig inspirationskilde til farver, former, teksturer og kompositioner. 

Kunstneren skaber multisensoriske værker i primært stof, garn, skum og metal, og har en baggrund som beklædningshåndværker, accessory- og kostumedesigner. Dette kommer også til udtryk i udstillingen, hvor man vil kunne opleve mange forskellige fantasifulde accessories, såsom handsker, perlekæder og strømper, der inviterer til udklædnings- og rollelege.

Øvrige medvirkende

Komponist af lyde og musik i udstillingen: William Kjeldsberg
Danser Fie Dam Mygind
Danser Marlene Bonnesen
Koreograf Ida Cathrin Utvik
Produktionsassistent: Alberte Hummelshøj Andersen 
Kostumeproduktionsassistent Frida Bang Barfod

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Beckett-fonden, Statens Værksteder for Kunst og Den Ingwersenske Fond.

Hent pressemateriale her.

Dansker med ulve

Er der plads til ulve i Danmark? Og er der overhovedet plads til store rovdyr og vild natur? Til efteråret kommer Danmarks første store udstilling om mennesker og ulve til Rundetaarn i hjertet af København. Her kan man stå ansigt til ansigt med ulve – mærke og forstå, hvad ulvene gør ved os.

I december 2012 blev en ulv fundet død i Nationalpark Thy. Efter 199 års fravær i den danske natur var ulven kommet tilbage – meget hurtigere end forventet. I dag lever ca. 30 ulve frit i Denmark, og antallet vil stige yderligere. Ulvens genkomst har skabt fascination, frygt og ophidset debat. Ulven er en art, man ikke kan ignorere!

Udstillingen “Dansker med ulve” tager udgangspunkt i menneskets sameksistens med ulven gennem mange tusinde år. Den gør dig klogere på myter og holdninger, forskning og viden om de danske ulves færden og adfærd. I udstillingen kommer du også meget tæt på hunden – ulven, der blev menneskets bedste ven. 

Med “Dansker med ulve”-udstillingen nuanceres debatten, ulveproblematikken sættes i perspektiv, og publikum inviteres til at opleve, forstå og tage stilling til ulvene i Danmark. Er den glubske ulv en realitet eller en forestilling? Giver den for store konflikter, eller har vi faktisk mulighed for at leve sammen? Og hvem skal bestemme ulvens fremtid i Danmark? 

Udstillingen ledsages af en række arrangementer i Rundetaarn for børn og voksne.

“Dansker med ulve” er skabt af Naturhistorisk Museum Aarhus. Det er en vandreudstilling, der tidligere har været vist både i Aarhus og på Holstebro Museum.

Udstillingen præsenteres i samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus og er støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Aage V. Jensen Naturfond, Region Midtjylland, 15. Juni Fonden, Beckett-Fonden samt Toyota-Fonden.

Bemærk!

Selv om udstillingen henvender sig til hele familien bør børn dog være i følge med voksne, da der både forekommer dramatiske scener og lydeffekter samt autentiske udstoppede dyr.

Udstillingen lukker tidligere på udvalgte dage grundet særarrangementer eller koncerter i Bibliotekssalen. Hold dig opdateret her på hjemmesiden inden dit besøg:

  • 6. december lukker udstillingen kl. 18.30
  • 7. december lukker udstillingen kl. 17
  • 8. december lukker udstillingen kl. 16.30

Skolemateriale til “Dansker med ulve”

Rundetaarn har skolemateriale tilknyttet udstillingen “Dansker med ulve”. Opgavearket er udviklet af Rundetaarn på baggrund af materiale stillet til rådighed af Naturhistorisk Museum Aarhus.

Hent skolemateriale og lærervejledning, og læs mere her.

Tilmeld dig Rundetaarns nyhedsbrev

Få viden, inspiration og seneste nyt om tårnet, udstillinger og aktiviteter i din indbakke.